نمایشگر دسته ای مطالب
دهیاریها
دهیاریها
وظایف دهیاری ها
ماده 10 – وظایف تفصیلی دهیار و دهیاری جهت اداره و حفظ توسعه پایدار روستا بر اساس قانون شوراها و با رعایت قوانین و مقررات مربوط به شرح زیر است :
- 1- بهبود وضع زیست محیطی روستا
- 2- كمك به شورا در خصوص بررسی و شناخت كمبودها ، نیازها و نارسایی های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و امور رفاهی روستا و تهیه طرح ها و پیشنهادهای اصلی و عملی در زمینه های یاد شده و ارائه آن به مسئولان ذی ربط جهت اطلاع و برنامه ریزی و اقدام لازم
- 3- تشویق و ترغیب روستاییان به انجام اقدامات لازم در جهت رعایت سیاست های دولت
- 4- مشاركت و همكاری با شورا در جهت پیگیری اجرای طرح های عمرانی اختصاص یافته به روستا
- 5- همكاری موثر با سازمان ثبت احوال در جهت تثبیت موالید و متوفیات و تهیه آمار مربوط
- 6- تامین اراضی مورد نیاز مرتبط با اهداف و وظایف دهیاری پس از اخذ مجوز قانونی
- 7- همكاری موثر با مسئولان ذی ربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده قانونی و حریم روستا
- 8- تشویق و ترغیب روستاییان به توسعه صنایع دستی و اهتمام به ترویج ، توسعه و بازاریابی محصولات كشاورزی و دامی روستا
- 9- اجرای مصوبات شورا
- 10- همكاری با نیروی انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرایم و اجرای مقررات خدمت وظیفه عمومی ،حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی
- 11- اعلام فرامین و قوانین دولتی مربوط و پیگیری حسن اجرای آن ها .
- 12- مراقبت ، حفظ و نگهداری اموال و تاسیسات عمومی در اختیار دهیاری
- 13- همكاری با سازمان ها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم برای ایفای وظایف آ ن ها
- 14- مراقبت بر اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تامین بهداشت محیط
- 15- ارسال گزارش های درخواست شده به شورا در موعد مقرر توسط دهیار
- 16- حضور دهیار در زمان و مكان مقرر و پاسخگویی به سوالات در صورت تقاضای شورا
- 17- ارسال گزارش ماهانه فعالیت های دهیاری برای شورا و رونوشت آن به بخشداری
- 18- تهیه تعرفه عوارض با همكاری شورا و ارائه آن به شورای اسلامی بخش به منظور تصویب و طی سایر مراحل قانونی
- 19- وصول عوارض مصوب مراجع قانونی و مصرف آن در موارد معین
- 20- مراقبت بر وضعیت بهداشتی گرمابه ها ، نانوایی ها ، قصابی ها ، قهوه خانه ها و فروشگاه های مواد غذایی و بهداشتی بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و معرفی اماكن غیر بهداشتی به مسئولان ذی ربط
- 21- برآورد ، تنظیم و ارائه بودجه سالانه دهیاری و متمم و اصلاح آن به شورا جهت تصویب
- 22- اهدا و قبول اعانات و هدایا به نام روستا با تصویب شورا
- 23- فراهم نمودن زمینه ایجاد خیابان ها ، كوچه ها میدان ها ، پارك ها ، فضاهای سبز ، ورزشی و آموزشی ف مراكز تفریحی عمومی و مجاری آب و توسعه معابر و اجرای آن ها از طریق دهیاری و همكاری در زمینه طرح بهسازی روستا
- 24- تنظیف ، نگهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی ومجاری آب ها و فاضلاب و لایروبی قنوات مربوط به روستا و تامین آب و روشنایی در حد امكان
- 25- كمك در احداث تاسیسات تولید و توزیع آب ، برق و مخابرات و تعیین نرخ آن در روستا تا زمان اقدام مراجع ذی ربط (وزارتخانه های جهاد كشاورزی ، نیرو ، پست و تلگراف و تلفن و شركت آب و فاضلاب روستایی)
- 26- مراقبت بر بهداشت ساكنان روستا و تشریك مساعی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی برای واكسیناسیون در جهت پیشگیری از بیماری های واگیر
- 27- جلوگیری از تكدی گری و واداشتن متكدیان به كار
- 28- انجام معاملات دهیاری اعم از خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول ، مقاطعه ، اجاره و استجاره
- 29- ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسایل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها
- 30- اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شكسته و خطرناك واقع در معابر و اماكن عمومی و تسطیح چاه ها و چاله های واقع در معابر بر اساس مصوبات شورا
- 31- همكاری در جلوگیری از شیوع بیماری های انسانی و حیوانی واگیر و مشترك انسان و دام ، اعلام مشاهده این گونه بیماری ها به مراكز بهداشتی درمانی و دامپزشكی محل یا سایر مراكز ذی ربط ، اهتمام به دور نگهداشتن بیماران مبتلا ، معالجه و دفع حیوانات مبتلا به امراض واگیر ، بلاصاحب یا مضر
- 32- تشریك مساعی با سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناها و آثار باستانی روستا و همكاری با مسئولان ذی ربط برای اداره ، احداث ، نگهداری و بهره برداری از تاسیسات عمومی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، ورزشی و رفاهی مورد نیاز روستا در حد امكانات
- 33- صدور پروانه برای ساختمان هایی كه در محدوده قانونی روستا ساخته می شوند با رعایت مقررات مندرج در آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها موضوع تصویب نامه شماره 4940 مورخ 22/2/1355 و سایر مقررات
- 34- همكاری با شورای بخش و بخشداری به منظور بررسی و صدوزر پروانه های كسب
- 35- معرفی خانواده های بی سرپرست و بی بضاعت به سازمان بهزیستی كشور و كمیته امداد امام خمینی و مساعدت به آن ها در حد امكانات
- 36- همكاری در نگهداری و تسطیح راه های واقع در حریم اراضی روستا از طریق خودیاری اهالی روستا و دستگاه های ذی ربط
- 37- مساعدت و همكاری با كشاورزان در جهت معرفی محصولات كشاورزی و تولیدات صنعتی و صنایع دستی روستا در مراكز شهری و نمایشگاه های ذی ربط
- 38- پیگیری و مساعدت در جهت ایجاد موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و موسسات فرهنگی
- 39- همكاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه و. بلایای طبیعی
- 40- گزارش پیشرفت یا عدم پیشرفت فیزیكی طرح ها به شورا و بخشدار و پیشنهاد راه كارهای مناسب برای تسریع در اجرای آن ها در جهت اجرای بند (ه) ماده (68) قانون شوراها
- 41- همكاری با دستگاه های ذی ربط در جهت تهیه و اجرای طرح هادی روستا و تهیه پیشنهادهای لازم و تعیین كاربری اراضیواقع در روستا به منظور گنجاندن آن در طرح هادی و اجرای ضوابط مصوب مربوط با موافقت شورا
- 42- مراقبت و اهتمام كامل در نصب برگه قیمت بر روی اجناس و اجرای تصمیمات شورای اسلامی بخش و روستا نسبت به ارزانی و فراوانی خوار و بار و مواد مورد احتیاج عمومی و جلوگیری از فروش اجناس فاسد شده و معدوم نمودن آن ها با هماهنگی مراجع قانونی ذی ربط
- 43- همكاری با مراجع در جهت تسهیل دسترسی مردم روستا به آرد و نان مرغوب
- 44- پی گیری و ایجاد زمینه نظارت بر امور بهداشتی روستا از قبیل كشتار بهداشتی دام و عرضه گوشت
- 45- اجرای مقررات دهیاری كه جنبه عمومی دارد و به تصویب شورا و تایید شورای اسلامی بخش رسیده ، پس از اعلام برای كلیه ساكنان روستا لازمالرعایه است .
- 46- پیشنهاد نام گذاری معابر و اماكن و تاسیسات روستا به شورا جهت بررسی و ارایه آن ها به شورای اسلامی بخش جهت سیر مراحل لازم
- 47- شناسایی زمینه های اشتغال و مساعدت در جهت تامین كار برای افراد جویای كار با همكاری دستگاه های ذی ربط
بودجه سالانه دهیاری عبارتست از یك برنامه جامع مالی كه در آن كلیه خدمات و فعالیت ها و اقداماتی كه باید در سال مالی انجام شود همراه با برآورد مبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آن ها پیش بینی می شود.
بودجه دهیاری باید براساس برنامه ها و وظایف و فعالیتهای مختلف و هزینه هر یك از آنها تنظیم گردد.
1-4-1-جایگاه بودجهریزی در برنامه پنجساله دهیاریها
1-1-4-1-توسعه روستایی
توسعه روستایی راهبردی است جهت بهبود زندگی اجتماعی و اقتصادی روستاییان كه هدف آن افزایش تواناییهای جامعه روستایی به منظور رفع نیازهای مادی و معنوی در جهت رشد و تعالی میباشد. برای تحقق این امر برنامه و برنامهریزی امری ضروری میباشد.
2-1-4-1-برنامه
برنامه فرایندی است كه دارای سلسله مراتب در یك ارگانیسم میباشد كه بتواند نظم و ترادف اجرایی را كنتـــرل كند. به طور كلی میتوان گفت برنامه نمایش منظم و با رعایت سلسله مراتب فعالیتهای مربوط به یك رشته تصمیمات منظم و مرتبط بر حسب دورههای زمانی مختلف میباشد.
3-1-4-1-تدوین برنامه اجرایی
مجری یا مجریان كلیدی در حقیقت كسانی هستند كه بر اساس قوانین و مقررات یا بر اساس اختیارات و توانایی های كه دارند، مسئول اجرای برنامه هستند كه در برنامه توسعه روستایی باید كلیه پروژه های ممكن برای اجرا و تحقق اهداف برنامه دهیاری مانند پروژههای بهسازی روستا، مسكن، حمل و نقل، كشاورزی، صنعت، و... مورد شناسایی قرار گرفته و سپس با مسئولین دستگاههای اجرایی مختلف مرتبط با پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرند و نهایتاً پروژههایی كه امكان پذیرتر بوده و از نظر مردم مهمتر و ضروریتر هستند انتخاب شده و اجرا گردند
4-1-4-1-اهداف و ضرورت تدوین برنامه توسعه روستا
اهداف زیر از جمله هدفهای اساسی در تدوین برنامه روستا میباشد:
- برنامه توسعه روستایی، طرحی برای کمک به جوامع روستایی و فعالیتهای روستایی میباشد. این برنامه کلیه عناصر مو جود در مناطق روستایی را دور هم جمع نموده و طرحهای استراتژیک توسعه در سطح روستا را اجرا مینماید.
- برنامه روستایی زمینه ساز تشویق و ترغیب روستاهایی خودکفا، متنوع، پویا و با فعالیت های اقتصادی پایدار و سودآور است.
- برنامه توسعه روستا یک فرآیند منظم است که به ساکنان مناطق روستایی امکان میدهد به شناسایی و حل مشکلات روستای خود بپردازند. این برنامه توسعه مردم و نمایندگان مناطق روستایی تهیه شده و حاکی از تمایل آنها به اجرای آن خواهد بود.
- برنامه توسعه روستا زمینهساز ساماندهی امور روستاها از طریق همیاری مردم روستا است، به طوری که گروهها و فعالیتهای مختلف در مناطق روستایی را هماهنگ و مرتبط خواهد ساخت.
- افزایش اعتماد به نفس و احترام به خویشتن در بین روستاییان و ایجاد همبستگی متقابل بین مردم روستا با سطوح بالاتر تصمیمگیری از پیامدهای برنامه توسعه روستا است.
مشارکت موثر مردم در فرآیند تهیه برنامه، تصمیمگیری و اجراء از دیگر نتایج برنامه توسعه روستایی است. منظور از مردم، اکثریت مردم هستند و هدف از مشارکت مردم در فرآیند تصمیمگیری مشارکت از روی رغبت و داوطلبانه است. چرا که مشارکت با اجبار، مشارکت پایدار و مثبت نیست. در ضمن جوهر و ماهیت مشارکت در تصمیمگیری متجلی است، یعنی مردم روستا از این طریق در تصمیمگیریهای اقتصادی و اجتماعی و عمرانی روستا شرکت نموده و نظر جمعی آنان در این امور به وسیله خودشان اجرا خواهد شد.
در نهایت رسیدن جامعه روستایی به توسعه در تمامی ابعاد سازمانی، اقتصـادی، اجتـماعی و عمـرانی از نتایج برنـامه توسعه روستایی میباشد که بهترین و آسانترین روش از طریق بسیج تمامی مردم روستادر رسیدن به این اهداف میباشد که شوراهای روستایی و دهیاران میتوانند محرکین اصلی این امر باشند. (دستورالعمل تدوین برنامه پنج ساله دهیاری ها، صص5-7)
5-1-4-1-تعیین نحوهی اعتبار هر پروژه
اكثر برنامهها برای اجرا نیاز به تأمین اعتبار دارند. منابع تأمین اعتبار مورد نیاز را میتوان به صورت ذیل دسته بندی نمود:
1. منابع دولتی: كمكهای دولتی برای اجرای طرحهای خدماتی و عمرانی در قالب بودجههای سالانه.
2. اعتبارات بانكی: دریافت وام از بانكها و مؤسسات اعتباری.
3. كمكهای مردمی و سازمانها و مؤسسات غیر دولتی.
4. درآمد حاصل از وصول بهای خدمات ارائه شده به وسیله دهیاریها.
5. عوارض صدور پروانه ساختمان.
در این خصوص باید به تفكیك، میزان اعتبار مورد نیاز هر پروژه و محل و نحوه تأمین آن را تا حد امكان به صورت دقیق مشخص نمود. شفافیت و دقت در تدوین این قسمت برنامه و پیشبینی محل مناسب و حتمی برای تأمین اعتبار مورد نیاز، امكان دستیابی به اعتبارات برنامه و در نتیجه دستیابی با اهداف طرح را افزایش میدهد.
6-1-4-1-تعیین و اجرای پروژهها
پس از آن كه مشكلات روستا اولویتبندی شد و برای حل این مشكلات پروژههایی قابل اجرا میشوندكه این پروژهها گام به گام به اجرا در میآیند و در زمان شروع و پایان هر مرحله و نیز میزان و منبع اعتبار آن جداولی تهیه میشود كه در ادامه تشریح میشوند.